اعتلای ترویج و آموزش  راهکار توسعه پایدار کشاورزی ** همدلی و همکاری در راستای اعتلای ترویج کشاورزی **
Module Border Module Border
  انتخاب توليد كنندگان نمونه  

 

روند انتخاب توليدكنندگان نمونه كشاورزي

 

ازسال ١٣٦٢  اولين مراسم در وزرات كشاورزي آغاز و اين مراسم به صورت منسجم و سراسري از سال ١٣٦٤  براي معرفي نمونه ها دنبال شده است. و از سال  ١٣٦٧  اين موضوع با تكفيك وظايف  بين جهادسازندگي و كشاورزي سابق در دو وزارتخانه دنبال و از سال ١٣٨٠ به دنبال ادغام دو وزارتخانه در وزارت جهاد كشاورزي با استراتژي، تشكيلات و اهداف جديدي كه هر ساله در حال تغيير و تحول و بهبود بوده در دستور كار قرار گرفته است.

 

سياست هاي كلي وزارتخانه در انتخاب نمونه ها

امنیت غذایی :

  امنیت غذایی به معنی غذای در دسترس برای مردم در طول توالی وتواتر زمانی می باشد که افراد توانایی دسترسی به آن را داشته و بر حسب کمیت وکیفیت وتنوع کافی بوده و در فرهنگ مشخص قابل پذیرش باشد. به عبارتی امنیت غذایی هنگامی تحقق می یابد که همه مردم در همه زمانها دسترسی فیزیکی و اقتصادی به غذای سالم و مغزی جهت نیازهای خوراکی و ترجیح های خود برای یک زندگی فعال را داشته باشند.

 

توسعه پایدار:

سازمان جهانی خواروبار کشاورزی FAO تغییرات تکنولوژیکی و سازمانی به نحوی که احتیاجات حال و آینده انسان را تأمین و ارضا نماید و همچنین توسعه پایدار باعث حفاظت زمین، آب ، گیاه ، منابع ژنتیکی حیوانی شده و از لحاظ زیست محیطی توسعه پایدار را چنین تعریف می کند: توسعه پایدار عبارت است از مدیریت و حفظ منابع پایه طبیعی و هدایت قابل تخریب نمی باشد از لحاظ فنی مناسب ، از نظر اقتصادی شکوه و از لحاظ اجتماعی قابل قبول است.

 

حفظ محيط زيست :

حفظ محيط زيست در توسعه كشاورزي از اهداف مهم وزارت جهاد كشاورزي مي باشد كه در اين راستا به استفاده بهينه و مناسب از تكنولوژي و نهاده هاي كشاورزي مثل كود ، سم ، تراكتور و غيره و همچنين بكارگيري انرژي هاي تجديدپذير مثل انرژي هاي خورشيدي ، باد ، آب ، بيو گاز و غيره در توليد محصولات كشاورزي راهي است براي كاهش خسارت ناشي از اعمال كشاورزي بر محيط زيست.

 

توسعه صادرات :

با توجه به تمامی مواهب و منابع سرشار خدادادی و موقعیت جغرافیایی کم نظیر کماکان صادرات کشور در شرایط نامطلوب بسر می برد بنابراین جهت توسعه صادرات شناسایی بازار هدف ، ایجاد دفاتر بازرگانی در کشورهای مختلف ، ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری ، توزیع عادلانه منابع اطلاعاتی ، مالی و تسهیلات ، ایجاد نمایشگاههای هدفمند در بازارهای هدف ، بالا بردن فرهنگ و دانش فنی صادراتی، تولید محصولات صادراتی در برنامه های درازمدت ، کوتاه کردن زمان تحویل محصول به مصرف کنندگان و حمایت از سازمانهای ذیربط ، خارج شدن از اقتصاد تک محصولی باید در رأس امور قرار گیرد.

 

خودکفایی در محصولات استراتژیک :

تولیدات کشاورزی نیاز اولیه تغذیه جمعیت ۷۰ میلیونی و اشتغالزایی را به دنبال دارد ودر نهایت امنیت غذایی کشور را تأمین می نماید. به لحاظ کیفیت بالا وکمیت بعضی از محصولات کشاورزی در جایگاه اول تا دهم جهان قرار دارد اگر باور داشته باشیم که کشاورزی محور توسعه اقتصاد کشور است با اهمیت دادن به این موضوع ، ایجاد بازار کار و اشتغال و خودکفایی کشور میسر خواهد شد.

 

از اهداف اين طرح :

1- ارج نهادن به زحمات و تلاش هاي روستائيان ، توليدكنندگان و بهره برداران در بخش كشاورزي و ارتقاء شأن ، جايگاه  واهميت حرفه كشاورزي در جامعه

 

2- ايجاد انگيزه رقابت سالم ،تشويق و ترغيب به فعاليت هاي توليدي

 

3- مطرح نمودن مسائل،مشكلات و خارج كردن توليد كنندگان از انزوا ، آشنا شدن كشاورزان با حقوق خود به وسيله ايجاد تشكل هاي صنفي و حمايت و پشتيباني از اين قشر مولد

 

4- معرفي الگوي عملي و قابل اعتماد در بين توليد كنندگان به منظور تأسي ساير افراد و معطوف نمودن افكار عمومي جامعه به ابعاد مختلف فعاليتهاي اين عزيزان

 

سياست هاي اجرايي ستاد انتخاب نمونه ها :

1- مشاركت دادن تشكل هاي غير دولتي و شوراهاي اسلامي در انتخاب نمونه ها تا حد امكان

 

2- سعي در فراهم آوردن زمينه هاي لازم جهت تبديل نمونه هاي منتخب به رهبران فني و اجتماعي در محل و منطقه خود جهت گسترش سيستم ترويج خود جوش و مردمي

 

3- حمايت و ارتباط مداوم با نمونه هاي منتخب جهت ارتقاء سطح علمي ، عملكرد و شغلي آنان به عنوان الگوهاي توليد كننده در جامعه

 

5- ايجاد تمهيدات لازم در بودجه هاي استاني و شهرستاني به منظور شناسايي ، انتخاب و معرفي و بكارگيري نمونه ها در فعاليتهاي آموزشي

 

6- فعال نمودن كميته هاي اجرايي و فني در سطح استان و شهرستان در تمامي طول سال

 

7- فعال شدن گروههاي تخصصي در زمينه برنامه ريزي و بكارگيري نمونه ها در برنامه هاي ترويجي

 

8- هماهنگي با مركز تحقيقات و دانشگاه صنعتي (دانشكده ، كشاورزي ) در روند انتخاب توليد كنندگان در خصوص رعايت استانداردها در محصولات غذايي

 

9- تشكيل كميته هاي فني و داوري تخصصي براي هر بخش

 

روند كار انتخاب نمونه ها :

1- اعلام عمومي به منظور اطلاع رساني جهت شركت افراد در رقابت انتخاب نمونه ها

 

2- ارسال فرمها ،رشته هاي انتخابي ، دستورالعمل ها و هماهنگي و برگزاري جلسات در سطح شهرستان ها و ادارات ستادي جهت فعال و درگير شدن با طرح

 

3- طرح موضوع در كميته اجرايي شهرستانها كه متشكل شده است از كليه بخش هاي سازماني شهرستان و انتخاب نمونه هاي شهرستاني در كميته اجرايي و با تأييد مدير شهرستان جهت ارسال به استان

 

4- طرح موضوع و پيگيري معرفي شدگان از طريق بخش هاي تخصصي و معرفي نمونه هاي مربوط به کمیته فنی و داوري بخش جهت بررسي و پيشنهاد نهايي به كميته هماهنگي كه با حضور رئيس سازمان و معاونين تشكيل مي گردد

 

 

Module Border Module Border
ورود |عضويت
يكشنبه 02 دی ماه 1403
  نظرسنجي
نظر شما در مورد پرتال مديريت هماهنگي ترويج چيست ؟

 

تعداد جوابها : 355997

عالي : 100%
خوب : 0%
متوسط : 0%
ضعيف : 0%

  ارسال  
  كاربران برخط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 63
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 63

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 3411136
Visitors بازديد هاي امروز: 320
Visitors بازديد هاي ديروز: 489

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/10/02 مديريت ترويج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا