اعتلای ترویج و آموزش  راهکار توسعه پایدار کشاورزی ** همدلی و همکاری در راستای اعتلای ترویج کشاورزی **
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/07/23

همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری- تهران


شرکت مسئولین مدیریت هماهنگی ترویج به عنوان نمایندگان استان اصفهان در سومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری...   

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی ، کارشناس مسئول امور زنان روستایی مدیریت و نیز مشاور رئیس سازمان در امور بانوان به عنوان نمایندگان استان اصفهان در سومین همایش ملی زنان روستایی وعشایری که به مناسبت 23 مهرماه(15 اکتبر) با حضور مقامات ارشد کشوری در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش تهران برگزار گردید، شرکت نمودند. این همایش،با هماهنگی و مشارکت دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید و با هدف فراگیر شدن تسهیلات، استانداردسازی تولیدات و افزایش عایدات با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت و رئیس هئیت مدیره صندوق کارآفرینی امید، دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر علی‌اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، دکتر سعیدسعادت مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا، مهندس محمود فتاح‌الجنان مشاور وزیر و مدیرکل امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی و جمعی از مدیران استانی و ستادی وزارت جهادکشاورزی برگزار شد. دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت و رییس هیأت مدیره صندوق کارآفرینی امید، در همایش ملی صندوق‌های خرد محلی اظهار کرد: مسئله فقرزدایی جهانی و درازمدت است و سیاستگذاری معطوف به فقرزدایی باید مداوم باشد که ما در این دولت آن را دنبال کرده‌ایم و در زمینه زیرساخت‌های روستایی می‌توانیم اعلام کنیم که تا پایان دولت، بیش از ۹۰ درصد روستاها دارای راه‌های باز خواهند شد. ربیعی در رابطه با صندوق‌های خرد محلی گفت: امروز ۱۸۰۰ صندوق خرد محلی با کمک وزارت جهادکشاورزی راه اندازی شده که ۱۸ صندوق شهرستانی و یک صندوق استانی را شامل می شود که این صندوق استانی در استان کردستان است. وی افزود: ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیارد تومان آن توسط آورده‌های شخصی اعضا تامین شده است. وی ادامه داد: امروز بیش از ۱۰ هزار صندوق اعتباری توسعه خود یار داریم.

ربیعی در رابطه با سهم اشتغال زنان روستایی گفت: از سال‌های گذشته سهم اشتغال روستاییان سه دهم درصد بوده که امسال به ۲۵درصد رسیده است و ۱۹۰ هزار شغل روستایی ایجاد شده که ۴۰ درصد از آن سهم بانوان بوده است. وی افزود: سرمایه اجتماعی زنان روستایی افزایش پیدا کرده است، سهم زنان در اشتغال کل و روستایی قابل توجه است و نیازمند آموزش هستیم.

دکتر معصومه ابتکار در ادامه همایش اظهار کرد: دولت دوازدهم در زمینه توسعه روستایی توجه ویژه ای داشته و دارد و نتیجه این توجه در هم افزایی و هم پیمانی در دستگاه‌های مختلف اجرایی مشهود است. وی افزود: دولت تدبیر و امید به رفع تبعیض‌های جامعه زنان توجه ویژه‌ای دارد و موضوع توجه به زنان و توجه به روستاها با هم آمیخته شده و شاهد تحولات چشمگیری در این زمینه هستیم. ابتکار در رابطه با فعالیت روستاها و تولیدات کشاورزی تصریح کرد: فعالیت‌ها در روستاها خانوادگی است و تولیدات کشاورزی تاثیر روزافزونی در اقتصاد و تامین امنیت غذایی ما دارد که سهم قابل توجهی از آن توسط زنان وستایی انجام می‌شود به همین دلیل یکی از جهت‌گیری‌های ما همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد در راستای استانداردسازی محصولات بوده که فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: نقش زنان روستایی تنها همکاری در فعالیت‌های کشاورزی نیست، زنان عامل اصلی تاب آوری در شرایط سخت و مشکلات هستند که در روستا به دلیل عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تغییر اقلیم نقش آنان بیش از پیش محسوس است. ابتکار ادامه داد: زنان عامل تغییر، بهبود و اصلاح شرایط هستند و سرمایه‌گذاری بر روی زنان بسیار مهم است و نتیجه بخشی خوبی داشته‌است. ابتکار در رابطه با شبکه‌سازی بازار محصولات کشاورزی گفت: شبکه‌سازی بخش بازار از موارد مهم تفاهم نامه امروز است تا بتوانیم استفاده صحیح از اینترنت و ترویج بازار اینترنتی را در روستا ها داشته باشیم. ابتکار با اشاره به این نکته که توسعه صندوق‌های خرد محلی یک ضرورت است، تصریح کرد: ما مسیر موفقیت را در این زمینه پیمودیم، من از بیش از ۴۰ صندوق روستایی بازدید کرده‌ام، در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ صندوق داریم که با حمایت وزارت جهاد کشاورزی توسعه پیدا کرده اند و بیش از ۱۳۰ هزار زن روستایی در این صندوق ها تحت حمایت قرار دارند که باید این رقم افزایش یابد.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی نیز در همایش ملی صندوق های خرد محلی اظهار کرد: پیام اصلی روز جهانی زن روستایی، حمایت و پشتیبانی از زنان روستایی و عشایری برای توانمندسازی این افراد است بنابراین مخاطب اصلی سازمان جهانی ،دولت ها هستند. وی افزود: دولت‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید جایگاه زنان روستایی را در نظر داشته باشند و باید دسترسی زنان روستایی و عشایری به تمام خدمات بهداشتی و بازار فروش محصولات آنها افزایش پیدا کند. مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری تصریح کرد: این کار با هم افزایی جدی مسئولان برآورده خواهد شد؛ همه دستگاه‌های مختلف در مجلس و دولت بر مبنای وظیفه‌ای که در این زمینه دارند می توانند به بازنگری سیاست ها کمک کنند که در این زمینه دستاوردهای ارزشمندی هم داشته ایم.

بنی‌هاشم با اشاره به تفاهم نامه ترویج تولید محصولات استاندارد و گواهی شده خاطرنشان کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ترویج تولید محصولات استاندارد و گواهی شده است، ارزیابی ما این است که این پروژه، فرهنگ تولید و مصرف محصولات گواهی شده را وارد خانهها خواهد کرد. وی افزود: زنان روستایی و عشایری تنها مصرف کننده نیستند و در تولید سهم دارند و استقبال زنان روستایی از این پروژه آن را تبدیل به یک جریان ادامه دار کرده است.

بنی‌هاشم در رابطه با صندوق‌های خرد محلی گفت: موضوع صندوق‌های خرد محلی بیش از دو دهه است که آغاز شده و بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه فعال هستند البته بیش از ۳ سال است که کار به صورت جدی در حال انجام است و نتایج ارزشمندی داشته است و تشریک مساعی و همکاری صندوق کارآفرینی امید با صندوق‌های خرد محلی از برنامه ریزی تا اجرا باعث هم افزایی به نفع جامعه زنان روستایی و عشایری شده است. مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در رابطه با شبکه سازی صندوق ها بیان کرد: یکی از پروژه‌های ما شبکه‌سازی صندوق‌های خرد محلی است که با همکاری شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اتفاق افتاده است و برای اولین بار زنان روستایی و عشایری که هیچ کد اختصاصی نداشتند ،به عنوان سهامدار منصوب شدند. وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی منع قانونی ندارد. گفتنی است؛ در پایان این مراسم ضمن رونمایی از نشان صندوق‌های خرد محلی، تفاهم‌نامه ایجاد صندوق خُرد محلی مابین صندوق کارآفرینی امید و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی امضا شد که طبق این تفاهم‌نامه هزار صندوق خُرد محلی دیگر به میزان فعلی افزوده خواهد شد.

 

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
جمعه 10 فروردین ماه 1403
  نظرسنجي
نظر شما در مورد پرتال مديريت هماهنگي ترويج چيست ؟

 

تعداد جوابها : 355530

عالي : 100%
خوب : 0%
متوسط : 0%
ضعيف : 0%

  ارسال  
  كاربران برخط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 59
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 59

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 3181517
Visitors بازديد هاي امروز: 154
Visitors بازديد هاي ديروز: 1615

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 مديريت ترويج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا